BrewDog si získal ľudí pivom i drsným marketingom

V roku 2007 stáli dvaja 24-roční mladíci, James Watt a Martin Dickie, na počiatku pivného obrodenia v Británii. Spolu založili jeden z dnes najznámejších pivovarov na svete – BrewDog.

Inšpirovaný odvahou a drzosťou niektorých amerických pivovarov a s punkovým nádychom sa pustili do výroby piva podľa vlastných nekonvenčných predstáv. K úspechu im pomohol humor, ktorý si na pivnej etikete všimnete hneď a najmä úžasný talent uvariť skvelé pivo.
BrewDog nie je len ďalším malým pivovarom. Investovanie do “bad-ass” marketingu s punkovorockovým imidžom im prinieslo úspech najmä u mladej a vtedy len vznikajúcej generácie pivných nadšencov.

brewdogJames Watt a Martin Dickie pred jedným z BrewDog barov. Foto: BrewDog

Šokovať a prekvapiť
Jednou z úloh, pred ktorú sa pivovar postavil, bolo vytvoriť najsilnejšie pivo na svete. Najprv sa vybrali do ulíc za lokálnymi výrobcami zmrzlín, ktorý im radili s destiláciou za studena. Vyšlo z toho pivo Tactical Nuclear Penguin, ktoré obsahuje až 32 percent alkoholu. Avšak pivovar Schorschbräu im toto prvenstvo prebral. BrewDog sa preto rozhodol pripraviť opäť najsilnejšie pivo na svete. A navaril Sink the Bismarck! s 41 percentami alkoholu. Keď bol opäť prekonaný tým istým pivovarom, tak pripravil The End of History s 55 percentami alkoholu. Toto “pivo” sa neuvádza v žiadnych rebríčkoch, lebo BrewDog pripravil iba 12 exkluzívnych fliaš. Navyše tieto fľaše napchal do žalúdkov vypchatých hranostajov (7ks), veveričiek (4 ks) a jedného zajaca. Trochu nechutné spojenie piva, umenia a taxidermie, teda vypchávania mŕtvych zvierat. A aby ochrancovia zvierat neboli vyslovene proti (len majiteľov nazývali perverzákmi), boli to telá zvieratok, ktoré pred tým náhodne prešlo auto.

Ale aj toto je marketing, ktorý razí BrewDog. Jedna fľaša sa predávala od 500 do 700 libier. Avšak už aj toto pivo je prekonané. Môžete si pozrieť rebríček najsilnejších pív na svete podľa RateBeer. Chýba v ňom ale Snake Venom, ktorý by mal byť teoreticky na prvom mieste.

brewdog punk ipa
Najznámejší produkt pivovaru. Foto: Flickr.com/Christer Edvartsen

Bez skvelého piva by neuspeli
Ale aj napriek nezvyčajnému marketingu, ktorý má upútať pozornosť, pripravuje pivovar vynikajúce kúsky. “Sme zaviazaný vyrábať pivo najvyššej kvality. Nerobíme v žiadnom prípade komerčné alebo mainstreamové pivo. Preberáme klasické pivné štýly a dávame im šmrnc súčasnosti a poriadny kusanec BrewDoga,” povedal jeden zo  zakladateľov James Watt. Jeho slová potvrdzujú pivá ako Dead Pony Club, Punk IPA alebo Libertin Black Ale.

Vlastnia ich tisíce ľudí
Pre mňa, jednou z najzaujímavejších vecí je spôsob, akým je pivovar financovaný. V roku 2009 doslova došlo miesto vo vtedajšom pivovare v meste Fraserburgh. Ak mala rásť produkcia, musel porásť aj pivovar. Vtedy dvojica vlastníkov ponúkla na internete možnosť kúpiť si podiel firmy. Našlo sa presne 1 327 ľudí, ktorí biznis podporili.
Pivovar tento model investovania do seba niekoľkokrát zopakoval. Dnes ho vlastní 32 000 ľudí, vrátane dvoch pôvodných majiteľov. Zamestnáva 540 ľudí po celom svete. Má 44 barov (v ktorých majú majitelia podielov zľavy). Mesačne dokáže BrewDog vyprodukovať až 2,2 milióna fliaš a 400 000 plechoviek.

Pivovary, ktoré sme vám už predstavili:

Pridaj komentár