Dostať remeselné pivo na pípu? Bránia nám giganti

Predstava, že si dáte v staničnom bufete okrem Corgoňa za euro aj remeselné pivo je síce pekná, ale pivní giganti to nechcú dovoliť. Na svoj dvor si nechcú nikoho pustiť.

Otvoriť si a prevádzkovať krčmu je drahý biznis. Často s tým vedia pomôcť práve pivní giganti ako Zlatý Bažant, Corgoň či Šariš. Okrem markízy pred podnikom, chladničky a podpivníkov zabezpečia aj poháre a niekedy aj finančnú injekciu do začiatku (podrobnejšie sa o tomto boji rozpisuje napríklad Stanislav Bernard). Pre začínajúceho ale aj zabehnutého krčmára je to veľká pomoc.
Avšak s darom prichádzajú aj isté záväzky a niekedy by sme ho mohli nazvať aj darom danajským. Takáto pomoc od pivných gigantov nie je totiž úplne zadarmo. Krčmári sa často zaväzujú, že budú čapovať exkluzívne len to, čo chce ich mecenáš.
Preto aj keby chcel remeselný pivovarník svoje pivo distribuovať do každej krčmy, tak nemôže. Ako teda bojovať proti pivným gigantom a presadiť remeselné pivo aj v “staničnom bufete”?

remeselné pivo
Uvidíme aj my popri komerčných pivách na výčape aj to remeselné pivo? Foto: Flickr.com/Justin Fincher

Krčmárom dáme akcie
Nezvyklú taktiku zvolil pri snahe dostať svoje pivo do krčiem mladý a malý Zemský pivovar. Krčmárom za odmenu ponúka možnosť cez zverenecké fondy (takzvané trusty) získať jeho akcie. Inými slovami, stať sa spolumajiteľmi pivovaru, ktorého pivo vo svojej krčme čapujú, píše sa na webe MF Dnes.
“S ponukami veľkých pivovarov nejde súťažiť,” priznáva prezident českých minipivovarníkov Jan Šuráň pre idnes.cz. Malé pivovary však podľa neho majú šancu zaujať svojou chuťou. A dostať sa niekde takzvane na prítoč – teda ako pivo, ktoré sa čapuje napríklad zo štvrtej pípy ako doplnok k väčšej značke.
Avšak práve Zemský pivovar to skúša ešte inak. Snaží sa motivovať krčmárov aj tým, že im výmenou za zaistenie určitej výtoče zverí menšinový podiel vo firme. “Inšpirovali sme sa v období prvej republiky, kedy bolo bežné, že si týmto spôsobom menšie pivovary zaväzovali krčmy okolo komína, teda tie regionálne,” hovorí jeden zo spoločníkov pivovaru Paul Kucera pre idnes.cz.

remeselné pivo
Zemský pivovar zatiaľ lieta, no čoskoro má pristať. Foto: Zemský pivovar

Zarobia, nezarobia
Tento prístup pripomína financovania začínajúcich technologických firiem, takzvaných Start-upov. Tam ide však investorom spravidla o to, aby nakúpený podiel po čase, až firma vyrastie, s výnosom predali. Na verejnom akciovom trhu, teda na burze, potom investorov motivuje aj dividenda. Inými slovami podiel na zisku.
Ani jedno by z toho nemalo byť podľa Kučeru pre “ich” hostinských primárnou motiváciou. Obchodovanie s akciami Zemského pivovaru neočakáva. A vzhľadom k tomu, že bude rozdávať veľmi malé podiely, ani dividendy by zatiaľ nemali byť ktovieaké. “Ide nám skôr o to, aby sme hostinských viac spojili s naším pivovarom. Keď budú jeho spolumajiteľmi, budú nám môcť napríklad hovoriť do výroby,” hovorí pre idnes.cz Paul Kucera.

Celý článok o tejto problematike a aj o taktike Zemského pivovaru si môžete prečítať na stránka MF Dnes idnes.cz v článku: Minipivovar se snaží dostat na pípy. Hostinským nabízí za odměnu akcie

6 thoughts on “Dostať remeselné pivo na pípu? Bránia nám giganti

  • 27. januára 2016 at 15:40
    Permalink

    Dačo podobné nerobil BrewDog, keď chcel rozšíriť výrobu? Založil verejnú akciovku a emitoval akcie, pripadne dlhopisy – aspon sa mi tak vidi, neviem už.

    Každopádne to je skvelý spôsob ako dostať kapitál do spoločnosti, no má to jednú nevýhodu – nedobrovoľná akvizícia. Ak by sa tých akcií vydalo veľa a nakupila ich konkurencia, ľahko by mohla získať väčšinu hlasov vo valnom zhromaždení a sama si rozhodnúť o tom, že danú AS-ku zlúči so svojou spoločnosťou, prípadne tento craft bude fungovať ako dcérska spoločnosť a sme tam, kde na začiatku.

    Treba opatrne s týmto tiež.

  • 27. januára 2016 at 18:57
    Permalink

    Brew Dog to robil podobne, ale trochu inak. Podiely predaval ludom, ktory maju potom zlavy v ich baroch (opravte ma, ak sa mylim). Tu podiel kupuju samotny krcmari, ktory z toho mozno budu mat nejaku zlavu na nakup piva a ak sa pivovar rozbehne, tak casom aj nejaky maly podiel zo zisku.

  • 29. januára 2016 at 12:01
    Permalink

    Dobrý den přeji na Slovensko. Máte samozřejmě pravdu, že je nutné velice obezřetně “pracovat” s podíly v pivovaru. Nepočítáme s tím, že bychom takto vydali větší podíl než cca 6% (na 25-30 hospodských). Z toho je i zřejmé, že se nejedná o zásadní “debt equity fund-raising”. Spíše se jedná o způsob jak lépe utužit vztahy u prvních klíčových zákazníků, kteří v nás měli důvěru a to smysluplným způsobem. Poté, co zákazníci dosáhnou smluvených cílů, podíly se vyjmou ze svěřenského fondu a následně s tím mohou libovolně nakládat – počítáme s možností obchodování na burze Start pražské burze cenných papírů. Anebo si je nechají a mohu mít dividendy.

  • 29. januára 2016 at 17:11
    Permalink

    Veľmi racionálny prístup a premyslene prevedený. Ja som si dovolil upozorniť na mnou popísanú nevýhodu len kvôli tomu, že mať vlastnú značku piva je aj mojim (takým realizovateľným) snom a podobný spôsob financovania prebehol aj mne hlavou ako veľmi výhodný.

    Prajem veľa zdaru a obrovské množstvo hektolitrov piva!

  • 25. mája 2016 at 14:01
    Permalink

    Tiéž prajem veľa zdaru a obrovské množstvo hektolitrov piva! Nie je ľahké sa uživiť v tomto biznise

  • 25. mája 2016 at 14:07
    Permalink

    Děkujeme za morální podporu :). Zrovna v pátek jsme odevzdali architektonické plány na CZ Národní památkový ústav. Jinak na Českém pivní festivalu uvádíme Letní Slunovrat Ale – lehčí ale, citrusové noty, 9.8 EPM a 3.5 % ABV.

Pridaj komentár