Whiskey, ktorú zničil Hollywood

Kedysi najpopulárnejší destilovaný nápoj vo svete sa vďaka samostatnosti Írska, americkej prohibícii a Hollywoodu ocitol úplne na dne. Toto je príbeh írskej whiskey.

Íri, ktorých je približne rovnako ako Slovákov, ovládali na začiatku minulého storočia nielen svetový trh s whiskey, ale aj s destilátmi. Nápoj, ktorý pripravujú už od dvanásteho storočia, doslova opantal svet. Na prelome storočí vyprodukoval malý ostrovný národ až dvanásť miliónov debien whiskey ročne. V najhorších časoch, v polovici sedemdesiatych rokov, robili Íri len 400-tisíc dební. Každá z nich obsahovala deväť litrov destilátu. Dnes sa írske značky stále len zviechajú a robia približne polovicu toho, čo v najlepších časoch.

Namiesto írskej whiskey sa stala najpopulárnejšou tá škótska a dokonca ju predbehla nielen americká, ale aj kanadská či japonská. Zarážajúci je fakt, že na kvalite írskeho národného nápoja sa nič nezmenilo. Čo teda stojí za pádom najväčšieho impéria s tvrdým alkoholom? Jednoduchá odpoveď by bola samostatnosť, Volsteadov zákon a Hollywood. Komplikovanejšiu odpoveď rozoberieme v prvom článku zo série o zaujímavostiach zo sveta Whiskey.

whiskey stout ale pivo bar
Íri pijú stout s whiskey, ako my pijeme pivo s borovičkou. Snímka: Pixabay.com

Írska vojna za nezávislosť
Výrobu whiskey zasiahla už prvá svetová vojna. Ostrovný štát bol vtedy súčasťou Spojeného kráľovstva, ktoré do vojny vstúpilo v auguste 1914. O dva roky neskôr sa vojnovú situáciu v Európe rozhodli využiť priaznivci írskej nezávislosti. V Dubline spustili ozbrojenú rebéliu proti britskej nadvláde. Tú sa dokonca pokúšali podporiť aj Nemci, aby pomohli rozkladu síl na strane Dohody.
Írska rebélia počas vojny vyústila do vojny za nezávislosť (1919 – 1922) a následne do občianskej vojny (1922 – 1923). Výsledkom bolo vytvorenie nezávislého Írska a pokračovanie úpadku tamojšej whiskey. „Briti totiž zakázali dovážať akýkoľvek tovar od svojich susedov. Írska whiskey nemohla byť doručená a predávaná ani v jednej z britských kolónií,“ vysvetľuje John Quinn, ambasádor whiskey Tullamore. Desiatkam páleníc tak razom zmizol trh, kde by mohli svoj produkt predávať.

Volsteadov zákon pridal klinec do rakvy
Už pred prvou svetovou vojnou sa vytvorili v Amerike nátlakové skupiny, ako napríklad Zväz kresťanských žien, ktoré požadovali zákaz pitia alkoholu – tvrdili, že alkohol je droga, ktorá ničí rodinný život a vedie k zločinnosti. V roku 1919 bol takzvaný Volsteadov zákon o zákaze alkoholu v Spojených štátoch skutočne schválený.

whiskey prohibicia amerika volstead
Vylievanie tvrdého alkoholu počas prohibície v Amerike. Snímka: Wikipedia

Íri mohli svojím dovtedy nesmierne populárnym destilátom zalievať akurát kvetiny. Prohibícia v Amerike a odrezanie trhov, ktoré spravovali Briti, im urobili poriadny škrt v rozpočte. Postupne zanikali viaceré pálenice. Tie, ktoré mali viac šťastia, ako napríklad Tullamore, Jameson alebo Powers, sa spojili. Presťahovali sa z miest, kde sídlili, a otvorili spoločnú pálenicu v New Middleton pod taktovkou spoločnej firmy Irish Distillers. V roku 1972 sa k Irish Distillers pridala aj pálenica Bushmill, posledná distilérka s vlastnou výrobou na severe krajiny.

Hollywood bol proti
A aj keď v roku 1933 prohibícii definitívne odzvonilo, írsku whiskey to nezachránilo. Na vine bol Hollywood. Určite poznáte známe slovné spojenie, ktoré ste počuli v desiatkach filmov: „škótsku s ľadom“ alebo „škótsku so sódou“. V istom okamihu, nikto nevie prečo, sa stala škótska s ľadom vyjadrením luxusu či štýlu. „Je až neuveriteľné, aký vplyv malo toto spojenie na konzumentov,“ konštatuje John Quinn. Američania namiesto toho, aby sa vrátili k írskej whiskey, začali piť škótsku whisky.

bushmill whiskey palenica irsko
Jedna z dvoch páleníc, ktorá prežila krízu v Írsku. Snímka: Bushmills

Takzvaný product placement, teda umiestňovanie tovaru vo filmoch, bol v minulosti lacnou záležitosťou, filmári si ani neuvedomovali, akú službu firmám robia. „Napríklad v osemdesiatych rokoch chceli odo mňa do filmu fľašu Jamesona, dal som tvorcom filmu Spomienky na Afriku tri debny a v jednej scéne sa fľaše po boku slávnej Meryl Streep naozaj objavili,“ s úsmevom spomína Quinn. „V minulosti bolo veľmi jednoduché umiestniť takto produkt, dnes si za to tvorcovia pýtajú milióny,“ dodáva ambasádor.

Pridaj komentár